هنگام برنامه ریزی برای سفر فهرستی از اقدامات را می چینیم و تفریحات بسیاری را در آن قرار می دهیم. یا سفرمان کاری است و در حال آماده کردن خودمان برای وظایفمان هستیم. کم تر افرادی به احتمالات بد و وقایع غیر قابل پیش بینی هم فکر می کنند و آمادگی مواجه شدن با چنین شرایطی را دارند. بخصوص که این روزها هزینه سفر زیاد شده و سعی می کنیم که هرجور شده با کم ترین هزینه بهترین سفر را برویم. برخی با خط زدن بیمه مسافرتی از اقدامات لازم این کار را انجام می دهند (هرچند که مبلغ آن در مقابل با سایر هزینه ها واقعا ناچیز است).
تصور کنید به کشوری خارجی سفر کرده اید و یک سرماخوردگی ساده برایتان پیش می آید، اگر دکتر نروید تمام طول سفر بیمارید و همه زمان و هزینه تان به هدر رفته است. اگر هم بخواهید به دکتر مراجعه کنید باید پول زیادی را برای ویزیت و سپس خریدن داروها اختصاص دهید. بهترین گزینه آماده بودن برای چنین مشکلاتی خرید بیمه مسافرتی است.
اما تعریف دقیق بیمه مسافرتی:
(بیمه نامه مسافرتی عبارت است از پوشش صدمات بدنی و بیماری بیمه شده که پس از شروع سفر بروز نموده و یا عارضه ناگهانی و غیر قابل پیش بینی که ابتلا به آن یا آغاز آن، پس از شروع سفر بوده و موجب درخواست امداد از طرف بیمه شده یا نمایندگان وی شود.)
منظور از پوشش همان مشکلاتی هستند که اگر اتفاق بیفتند شرکت بیمه موظف است خسارتش را به شما بدهد. هر شرکت بیمه پوشش های مختص خودش را دارد و برخی پوشش ها هم اختیاری هستند یا برای گروهی از رده های سنی محدودیت دارند. در ادامه ۴ دسته کلی از آنان را که میان بیشتر شرکت ها مشترکند به شما معرفی می کنیم:
مشکلاتی که اگر برای خود بیمه شده پیش بیایند شرکت بیمه هزینه هایش را پرداخت می کند موارد زیر هستند.
در صورت بروز هر گونه بیماری برای مسافر و نیاز مراجعه به پزشک، بستری شدن در بیمارستان و خرید داروهای تجویز شده، هزینه های لازم تا سقف مبلغ ذکر شده در بیمه نامه (با کم شدن فرانشیز) پرداخت خواهد شد.
اگر حال بیمار رو به وخامت باشد، از شرکت بیمه با پزشک معالجش تماس گرفته می شود و در صورت نیاز به کشور خودش یا هر جایی که برای معالجه بهتر نیاز باشد برده خواهد شد. در صورت نیاز از آمبولانس یا سایر وسایل نقلیه امدادی استفاده می شود.
دندان درد از آن مشکلاتی است که بروز ناگهانیش حسابی دردسر ساز است. شرکت بیمه موارد ضروری دندان درد، درمان عفونت و کشیدن دندان را پوشش می دهد.
اگر بیماری فرد بیمه شده در سفر برای بیش از ۱۰ روز طول بکشد، حالش وخیم باشد یا فوت کند هزینه بازگشت یکی از اعضای درجه یک خانوده اش با وسیله نقلیه ای که هنگام سفر از آن استفاده کردند و اگر امکان پذیر نبود هرچه پزشک شرکت بیمه تشخیص بدهد پرداخت خواهد شد.
اگر فرد بیمه شده بیش از ۱۰ روز بیمار باشد، هزینه رفت و برگشت و اقامتش در آن کشور تا سقف مشخصی پرداخت می شود.
احتمالا هیچکس به چنین چیزی فکر نمی کند اما در صورتی که بیمه گذار فوت شود، اقدامات لازم برای انتقال بدنش به محل خاکسپاری بر عهده شرکت بیمه است.
چنانچه اعضای خانواده بیمه شده (تا درجه دو) فوت کنند و او مجبور به توقف سفر و بازگشت به کشور شود در صورت ارائه گواهی فوت و چنانچه نتواند با وسیله شخصی یا وسیله نقلیه ای که برای سفر اجاره شده، بازگردد هزینه های بازگشتش پرداخت می شود.
اگر داروی مشخصی در سفر برای بیمه گذار تجویز شود که در آن کشور در دسترس نیست، هزینه ارسال و تهیه آن پرداخت می شود.
اگر بیمه گذار از طریق رسید، تاییدیه، شکواییه رسمی و … ثابت کند پولش را از دست داده، بیمه با شرایطی به او پول نقد قرض می دهد.
اگر گذرنامه، گواهی نامه، شناسنامه یا مدارک مشابه در کشور خارجی گم شود تا مبلغ مشخصی هزینه های آن پرداخت خواهد شد.
در صورت بروز مشکلاتی مانند دفاع قانونی در مقابل اشخاص ثالث، حوادث رانندگی تا سقف خاصی هزینه های دفاع پرداخت می شود.